ABCČĆDĐ
EFGHIJKL
LJMNNJOPQR
SŠTUVWXY
ZŽ *

Osamu Tezuka

Osamu Tezuka (3.11. 1928. – 9.2.1989.) je japanski manga-crtač, scenarist i animator. Njegov ogroman doprinos mangi, animeu , ali i utjecaj na strip-stvaralaštvo u svijetu je vjerojatno nemoguće prenaglasiti – njegov obiman opus, svježe ideje, inovativne redefinicije i poimanja žanra, te predvodnički pristup u realizaciji istih ideja i obogaćivanje ukupnog spektra dostupnih metoda u radu s njima Tezuki priskrbljuje potpuno zaslužene titule, poput Otac mange ili Bog mange

Objavljeni naslovi

Uz to, Tezuka se smatra japanskim Waltom Disneyjem (čiji je lik i rad imao veliki formativan utjecaj na njega), a to se uglavnom odnosi na njegovo ranije manga-stvaralaštvo namijenjeno mlađim uzrastima, kao i pionirski i svjetski poznat rad u animaciji (stil koji oblikuje i potom ostaje globalno prepoznat kao današnji anime). No i to je samo jedan odsječak iz široke palete njegova utjecaja – već njegovi rani radovi utječu na stvaranje gekiga-stila u  mangi, koji odlikuje osnažena literarnost stila, ozbiljnije teme uz prigodnu evoluciju crteža koja to prati. Tezukini kasniji radovi su upravo toga stila, te imaju zaseban, iako vezan, utjecaj na razvoj stripa i, naravno, mnoge autore.

Tezuka započinje ono što će kasnije postati prepoznato kao manga-revolucija 1947.  s New Treasure Island. Ipak, globalno je prepoznat prvotno po serijalima kao što su Astro Boy, Princess Knight i Kimba the White Lion, dok je od odraslima namijenjenih mangi vrijedno izdvojiti Black Jack, Phoenix, Buddha, MW i Adolf.

Uz mnoge nagrade tijekom života, Tezuka je primio i mnogo posthumnih nagrada i priznanja. Između ostalih, štovatelji Tezukinog lika i djela mogu posjetiti muzej posvećen istom u gradu Takarazuki.

Tezuka je rođen u Toyonaki (prefektura Osaka) kao najstarije od troje djece. Dolazi iz imućne, visokoobrazovane i liberalne obitelji u kojoj je od malena bio izložen utjecaju mange i animacije. No, sam Tezuka pridaje velike zasluge svojoj majci, kako u samopouzdanju, tako i u kreativnosti koja krasi njegov rad. Naime, ona ga je vodila na predstave popularne, isključivo ženske kazališne družine Takarazuka, uglavnom romantične predstave s povijesnim temama i nešto zapadnih utjecaja namijenjene pretežno ženskoj publici. Utjecaj tih iskustava na njegova kasnija djela – a i time i na moderni  anime i mangu,  jer je kroz njegov rad dobrim dijelom i stvoren medij u obliku kakvog ga poznamo danas – je neprijeporan, ali i fascinantan. Djevojke su glumile i muške i ženske uloge (originalna postava kabuki kazališta u razdoblju svog nastanka je i bila samo ženska, za razliku od moderne, isključivo muške, yaro-kabuki inačice), a raskošnu kostimografiju, često povijesno inspiriranu, pretače u svoj prepoznatljiv stil. Ako pridodamo tome da su izvođačice imale velike oči koje su se caklile na pozornici, dobivamo modernu manga/anime-estetiku, posebice u segmentu Tezukinog stvaralaštva gdje su mlade djevojke ciljana publika. Kasnije androgine heroine su većinom oblikovane kroz prizmu prve takve junakinje, Sapphire, muško-ženskog lika iz Tezukinog Princess-Knight.

No, formativan utjecaj imao je i Walt Disney – naime, otac mu je pokazao Disneyeve filmove, te je tako upravo pod utjecajem Disneyeve animacije počeo crtati stripove već u drugom razredu osnovne škole. Za razliku od utjecaja na stil, značajan utjecaj na njegove teme, kao i na njegov pogled na život, imao je Drugi svj